poniedziałek, 26 października 2015

Ciasto gryczane z gruszką według przepisu Mamy

Kolejne ciasto, którego przepis wyczarowała moja Mama i kolejna jesienna propozycja. Ciasto bez cukru, bez oleju. Śmiało więc nadaje się również dla osób na diecie. Od kawałka tego ciasta na pewno nie przytyjecie :)
Ciasto, tak jak moja Mama, - cudowne!

Składniki:
- 2 szklanki mąki gryczanej lub orkiszowej
- 1 szklanka musu gruszkowego (zmiksowana bardzo słodka gruszka)
- 1/3 szklanki mleka roślinnego (w przypadku zbyt gęstego ciasta - dodać więcej)
- 1 łyżeczka sody
- 1 łyżeczka octu
- 2 łyżki część stałej mleka kokosowego
- 1 łyżka syropu z agawy
- 1 gruszka - pokrojona w plasterki na wierzch ciasta
- ok 3 łyżek pokruszonych orzechów na wierzch ciasta





Sposób przygotowania:
Gruszkę miksuję na gładki mus. Wszystkie składniki (oprócz orzechów i gruszki pozostawionej na wierzch ciasta) mieszam dokładnie w sporej misce do połączenia składników. Przelewam do formy, pozostałą gruszkę kroję w plasterki, układam na wierzch ciasta. Wkładam do piekarnika - 175 stopni, ok 60 min. Po wyjęciu z piekarnika wierzch ciasta smaruję syropem z agawy i następnie wysypuję pokruszonymi orzechami.


11 komentarzy:

  1. piszę się na to ciacho, zdecydowanie jetem fanką takich zdrowych, słodkich wypieków :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. super, Daria! Koniecznie czekam na fotkę potem! :)

      Usuń
  2. Odpowiedzi
    1. bez jajek :) To ciasto wegańskie, pozbawione produktów pochodzenia zwierzęcego.
      Ocet w połączeniu z sodą spulchnia ciasto.

      Usuń
    2. Ocet można zastąpić łyżeczka soku z cytryny a efekt bedzie ten sam

      Usuń
  3. Ciasto na mące gryczanej wyszło mi tak gęste, że nie mogłam wymieszać składników. Dodałam na szybko trochę mleka ryżowego (ale za mało, bo dość zbite wyszło). Mus zrobiłam z surowych gruszek. Jedyna zmiana w przepisie, to zastąpienie mleka kokosowego oliwą (ale to nie powinno wpłynąć na konsystencję, a na pewno nie tak znacząco).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. mhm, to dziwne… nigdy mi się to nie zdarzyło. Rzeczywiście ciasto jest gęste, ale nie aż tak… może jakiś inny rodzaj mąki to spowodował lub właśnie oliwa. Następnym razem (jeżeli będzie robiła Pani z tą samą mąką) proszę spróbować z mleczkiem koksowym i dać go więcej lub odrobinę wody, powinno rozwiązać sytuacje :)

      Usuń
  4. Przed dodaniem oliwy było już takie gęste. Kokosa nie mogę, stad zmiana. Mąkę miałam z domowego przemiału. Ale w smaku było b. dobre, trochę lekkości jeszcze mu trzeba i będzie super dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem :) to następnym razem proszę dodać jeszcze trochę więcej mleka roślinnego - i będzie lżejsze. Ono rzeczywiście powinno być dość puszyste i lekkie.

      Usuń